Creatieve methodieken als alternatief voor een gesprek met leerlingen
In gesprek gaan met kinderen vraagt van volwassenen soms een creatieve aanpak. Het leren kennen van de context van leerlingen is enorm belangrijk om te weten te komen hoe een leerling zich voelt. In gesprek gaan over gevoelige thema’s is niet altijd eenvoudig. De methodieken zijn heel laagdrempelig en zorgen voor een extra dimensie om in contact te gaan met de leerlingen.
Programma
We staan eerst stil bij enkele begrippen uit het contextueel werken en indien de tijd proberen we ook zelf te oefenen.
Tijdens deze workshop komen enkele creatieve methodieken aan bod zoals gebruik van duplopopjes, afbeeldingen, dieren, enz.
De focus ligt op het doen en ervaren. Het is dus een praktijkgerichte workshop met methodieken die je zelf eerst ervaart en later kan toepassen in de klas.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen basisinformatie van het contextuele gedachtengoed van Nagy;
- weten hoe je creatief aan de slag kan gaan om de context in beeld te brengen;
- oefenen in het werken met afbeeldingen, genogrammen, stickers, levenslijnen,...;
- ervaren om creatieve methodieken te gebruiken zodat ze meer vertrouwen krijgen om het zelf te gaan toepassen.
Doelgroep
Zorgleerkrachten, ondersteuners, CLB-medewerkers... uit het secundair onderwijs.
Begeleiding
Griet Severeyns geeft opleiding en vorming over cultuurcompetente en cultuursensitieve hulpverlening/onderwijs bij Vormingscentrum Hivset. Daarnaast geeft ze les op AP Hogeschool binnen de opleiding graduaat orthopedagogisch begeleider. Eerder werkte ze als hulpverlener met mensen met migratieachtergrond.
Praktisch
Cursuscode:
21/SEB/090ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 21 maart 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.