Coaching van wie niet gecoacht wil worden: een haalbare uitdaging!
Je kent ze wel: de collega’s die bij elke aankomende verandering bevriezen of meteen in het verzet gaan. Die een muur om zich heen bouwen en begeleiding of coaching weigeren. Hoe mooi het veranderverhaal ook klinkt, ze zijn met geen stokken vooruit te krijgen. Hoe ga je daarmee om als leidinggevende? Niet makkelijk maar wel haalbaar! Tijdens deze cursusdag verken je hoe je (ook de meer subtiele) vormen van weerstand tegen coaching op verandering kan herkennen, en vooral wat de achterliggende oorzaken kunnen zijn. Je leert hoe je eigen houding de weerstand kan breken of, integendeel, juist kan versterken. Doel is om te onderzoeken hoe je desondanks alle weerstand toch tot een zekere ‘leerstand’ kan komen.
Programma
In een eerste deel van de vorming staan we stil bij hoe weerstand zich in jouw schoolteam manifesteert. Vervolgens zoomen we aan de hand van cases uit de schoolpraktijk in op het effect van jouw houding (en de dynamiek van het team) op de medewerker(s) in weerstand. Tot slot komen een aantal (gespreks)interventies aan bod die helpen om destructieve uitingen van weerstand te vermijden of constructief met weerstand om te gaan.
Doelstellingen
Na afloop van deze vorming:
- Herken je de symptomen van weerstand tegen coaching en begeleiding;
- Begrijp je de mogelijke oorzaken ervan;
- Zie je in hoe je eigen gedrag de weerstand voorkomt, breekt of juist versterkt;
- Ken je een aantal (gespreks)interventies om destructieve uitingen van weerstand te vermijden of ermee om te gaan.
Doelgroep
Directies, adjunct-directies, (zorg)coördinatoren, medewerkers van het ondersteuningsnetwerk, medewerkers met een mandaat voor begeleiding en coaching. Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Heidi Lagast heeft veel jaren ervaring als lector in communicatie en coaching en als supervisor voor de banaba’s Zorgverbreding en remediërend leren / Buitengewoon onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool. Ze volgde zelf diverse opleidingen in coaching. Vanuit een fascinatie voor storytelling of de narratieve benadering, toetst zij de theoretische kaders rond coaching voortdurend af aan de échte verhalen uit het onderwijs
Praktisch
Cursuscode:
20/DR/240A
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Om de workshop zo goed mogelijk af te stemmen op het doelpubliek krijgen deelnemers een week op voorhand enkele vragen voorgelegd.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 30 april 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 3.1 (derde verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.