Burn-out en chronische stress op school herkennen en aanpakken
Ook jongeren vertonen meer en meer signalen van burn-out, blijkt uit recente studies. Sommigen zitten reeds op vrij jonge leeftijd in een echte burn-out. Door hun jonge leeftijd wordt deze diagnose vrijwel altijd miskend. Maar een beginnende of echte burn-out is dikwijls de verklaring voor angst, agressie, onaangepast gedrag of leerproblemen.
Het is van groot belang dat leerkrachten deze signalen tijdig herkennen, kunnen begeleiden of correct en tijdig doorverwijzen. Ook zijzelf staan meer en meer bloot aan zware werkbelasting, we besteden ook aandacht aan hun werkbelasting zodat er meer tijd beschikbaar komt voor de begeleiding van stress en burn-out bij hun leerlingen. De nadruk ligt tijdens deze cursus op preventie en een correcte werking van het brein.
Programma
- Burn-out: hype of epidemie?
- Definitie, feiten en cijfers.
- Mythen bij burn-out.
- Herkennen.
- Begeleiden.
- Doorverwijzen indien nodig.
- Preventie: een correct werkend brein.
- Tips.
- Wat kunnen scholen, leerlingenbegeleiders en leerkrachten zelf doen?
- Empathie.
- Individuele verschillen.
- Oefenen : het SCARF-model. Praktisch toepasbaar in vrijwel alle situaties.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- burnout bij hun leerlingen herkennen en desgevallend doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverleners;
- het voorgestelde breinmodel hanteren;
- preventieve en praktische maatregelen in hun school en klas nemen om burnouts bij leerlingen te beperken;
- het breinmodel toepassen bij de begeleiding van leerlingen met burnout.
Doelgroep
Leerlingbegeleiders, leerkrachten, directies, ondersteuners en CLB-medewerkers s.o. die begaan zijn met het emotioneel welbevinden van hun leerlingen en zichzelf, die signalen van chronische stress en burn-out willen leren herkennen, maar vooral die hiermee preventief aan de slag willen. Ook interessant voor leerkrachten en leerlingbegeleiders derde graad lager onderwijs.
Begeleiding
Luc Swinnen, arts, licentiaat in de verzekeringsgeneeskunde, statisticus. Sinds meer dan twintig jaar is hij bedrijfsconsulent en coach in verband met stress, burn-out en de werking van het brein. Zijn passie is de impact van emoties op het functioneren van mensen, leiding geven en begeleiden van mensen in coaching, opvoeden en veranderen (change). Hij publiceerde in tal van (inter)nationale tijdschriften en is spreker op congressen.
Praktisch
Cursuscode:
19/SEB/007ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 22 november 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.