Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Aardrijkskunde   Bouw een paalwoning

Bouw een paalwoning

ARTIFEX en het TeachSTEM-platform zijn de resultaten van een ERASMUS+ project dat werd ontworpen om een praktisch kader te creëren voor innovatieve STEM-lessen. Ervaar tijdens deze probleemoplossende workshop zelf de verschillende stappen van design thinking en kom tot een resultaat en verdere inzichten door dit allemaal zelf mee te maken.

Programma

Binnen het ARTIFEX-project werd een pakket kant-en-klare STEM-lessen gecreëerd volgens 7 STEM-competenties:

  • creativiteit stimuleren
  • kritisch denken stimuleren
  • probleemoplossend werken stimuleren
  • groepswerk stimuleren
  • informele leeromgeving
  • ondernemerschap stimuleren

Bij al deze competenties zijn er verschillende niveaus. Bij de laagdrempelige niveaus is het verwachte resultaat op voorhand bekend. In het moeilijkste niveau ligt het volledige ontwerpproces in handen van jouw leerlingen.

In deze geïntegreerde STEM-workshop ervaar je zelf een STEM-les/workshop waarbij verschillende soorten STEM-didactiek geduid worden. Tijdens deze probleemoplossende workshop ondervind je de verschillende stappen van design thinking bij het maken van een paalwoning.

Je maakt ook kennis met een (online) assessment-tool die je kan gebruiken om je eigen STEM-niveau en dat van je leerlingen in te schatten. Je ontvangt een link naar kant-en-klare lessen die bij dit niveau aansluiten.

In deze workshop zullen de deelnemers een paalwoning creëren. Een woning die gebalanceerd wordt op 1 centrale paal die de woning boven de grond zal houden. De belangrijkste doelstellingen zijn groepswerk en communicatie tussen de verschillende rollen die de deelnemers moeten opnemen. Ook analyse en probleemoplossend denken zullen belangrijk zijn en getraind worden om de verschillende fases van de opdracht te voltooien.

Tip: Volg ook de nascholing 'Maak een luchtballon die zweeft op een bepaalde hoogte' om een (laagdrempelig) niveau met betrekking tot tinkering te ontdekken.

Doelstellingen

Deelnemers:

  • hebben inzicht in de opbouw van een STEM-activiteit;
  • herkennen een geïntegreerd STEM-project;
  • gebruiken de (online) assessment-tool om hun eigen niveau en dat van hun leerlingen in te schatten en geschikte STEM-lessen te selecteren;
  • gebruiken de OVUR-strategie tijdens het ontwerpproces (technologisch proces);
  • combineren leercompetenties zoals innovatie-denken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken en samenwerken bij het ontwerpen;
  • hebben voorkennis over het gebruik van schalen (schaalgrootte);
  • zijn bereid om hun voorkennis met betrekking tot zwaartepunten te delen met anderen;
  • zijn bereid om samen te werken.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs derde graad en leerkrachten eerste graad secundair onderwijs in de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken

TIP: Op http://teachstem.eu/media.php kan je al enkele video’s zien van STEM-workshops binnen het Artifex-project.

Begeleiding

Yves Molenaers is van opleiding taal- en letterkundige met een enorme interesse in STEM-onderwijs en probleemoplossend en onderzoekend leren. Hij was betrokken bij het Artifex-project, mede-oprichter FabLab+ en werkt nu als beleidscoördinator van de afdeling Onderzoek en Beleidsinformatie van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) smartphone, tablet of laptop mee om de online assessment-tool in te vullen.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen