Adequaat evalueren en rapporteren zonder cijfers
Werken met een rapport zonder cijfers, waarbij de focus ligt op het leerproces, de evolutie van elke individuele leerling.
Bewust kiezen voor enkel woordfeedback (inzake rapportering).
Leerplandoelen omzetten in evaluatiecriteria, zodat je groeigerichte feedback kan geven op evaluaties.
Hoe kun je dat doen?
Programma
De nascholing heeft twee delen:
1) Je krijgt een uiteenzetting van een evaluatiebeleid dat over de afgelopen 10 jaar vorm heeft gekregen. Op lange termijn willen we als school blijven inzetten op het leerproces en de leerwinst die evaluatie en feedback/feedup moeten opleveren voor de leerling.
Toetsen en taken moeten ondersteunend zijn en geven een beeld waar een leerling staat in zijn leerproces.
Bij die evaluatiepraktijk gebruiken wij geen cijfers.
2) In een tweede deel krijg je praktijkervaringen en tips van leraren.
Allerlei vragen komen aan bod zoals:
- Hoe start je hiermee?
- Wat heb je als leerkracht nodig?
- Hoe zet je leerplandoelen of competenties om in evaluatiecriteria, zodat je groeigerichte feedback kan geven?
- Hoe maak je gebruiksvriendelijke universele beoordelingsschalen?
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- het belang van doelstellingsgericht, betrouwbaar en valide evalueren formuleren en beargumenteren;
- concrete vragen bij het uitwerken van de eerste doelstelling zonder cijfers beantwoorden;
- aangeven hoe een school dit zonder cijfers kan.
Doelgroep
Leraren, middenkader, directie s.o.
Begeleiding
Dominique Bruyninckx, pedagogisch directeur ZAVO
Charlotte Bodart, lerares wiskunde en beleidsondersteuner.
Bram Gilles, leraar geschiedenis en beleidsondersteuner.
Praktisch
Cursuscode:
20/OND/102A
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 mei 2021 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw R (parking P4), aula R4 |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.