Je bent hier:
Kleuteronderwijs / Zorg / ICT
Wat als… cognitief sterke leerlingen uitdagingen niet aangaan? Een theoretisch en praktisch kader voor het BaO
Wat als… cognitief sterke leerlingen uitdagingen niet aangaan? Een theoretisch en praktisch kader voor het BaO
Vandaag de dag is er steeds meer aandacht voor cognitief sterke leerlingen binnen ons onderwijs. Toch bestaan er nog veel misverstanden en onzekerheden over deze leerlingen. Deze nascholing geeft een overzicht van wat cognitief sterke leerlingen zijn en tegen welke zaken je in de klas kan aanlopen. Want waarom gaan leerlingen soms toch niet in op die zorgvuldig uitgekozen differentiatie die aangeboden wordt op school?
Programma
Je krijgt een antwoord op deze vragen:
- Wat zijn cognitief sterke leerlingen?
- Wat kan je als school/leerkracht doen en wat ook niet?
- Wat zijn mogelijke struikelblokken die je als (zorg-)leerkracht kan tegenkomen in het werken met deze leerlingen? Want ondanks die zorgvuldig uitgezochte differentiatie zullen niet alle sterke leerlingen op dit aanbod ingaan.
- Hoe kan je op een heel praktisch toepasbare manier met deze valkuilen omgaan binnen een schoolse context?
- Wat kunnen anderen voor jou als (zorg-)leerkracht betekenen.
Er wordt zowel theoretisch als praktisch toepasbaar gewerkt. Bij sommige praktische tips wordt er rekening mee gehouden dat deze ook breder toepasbaar zijn dan enkel voor sterke leerlingen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je een breed beeld van wat cognitief sterke leerlingen zijn;
- herken je mogelijke struikelblokken bij cognitief begaafde leerlingen;
- verwerf je meerdere technieken en praktisch toepasbare tips om hier in een klas- of schoolcontext (preventief) mee aan de slag te gaan.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en beleidsmedewerkers uit het basisonderwijs, CLB-medewerkers en ondersteuners. Voorkennis is niet vereist.
Begeleiding
Joni Gyselinck studeerde in 2013 af aan de Universiteit Gent als klinisch psychologe. Ze specialiseerde zich daarna verder in cognitieve (hoog-)begaafdheid bij kinderen. Ze werkt halftijds bij een Centrum voor Leerlingenbegeleiding in Antwerpen en is daarnaast mede-oprichtster van Praktijk Prisma, een psychologenpraktijk in Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
23/BAS/098ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 7 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.