Kliederen met peuters
Peuters experimenteren graag, ze gaan op ontdekking, zijn verwonderd, kliederen en kladderen erop los. Ze gebruiken hun zintuigen om de wereld om zich heen te ontdekken. Maar hoe kan je dit proces goed begeleiden? Hoe kan je ervoor zorgen dat ook tijdens het experimenteren de betrokkenheid bij peuters hoog is en blijft?
Programma
Tijdens deze nascholing leer je hoe je vanuit nieuwe beeldende technieken (bv. paste papers, nieuwe kneedmaterialen…) en allerlei zintuiglijke ervaringen peuters op een goede manier kan begeleiden en ondersteunen. Vanuit dit beeldend experimenteren kan je ook de taalontwikkeling stimuleren. Je focust ook op hoe je kan inspelen op ontdekkend spel en hoe je vanuit experimenteren tot verdiepend leren kan komen. Het wordt gedeeltelijk een doesessie waarin je de technieken aan den lijve mag ondervinden. Tegelijkertijd krijg je een kader hoe je het experimenteren zinvol kan maken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- beschik je over een aantal tools die het spel van peuters kunnen stimuleren;
- ken je een aantal concrete werkvormen om met peuters te experimenteren;
- speel je in op ontdekkend spel en ervaar je hoe je vanuit experimenteren tot verdiepend leren komt;
- heb je zin om met je peuters te kliederen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en kinderbegeleiders uit de peuterklas (onthaalklas en 1ste kleuterklas)
Begeleiding
Hilde Van Damme is kleuterleidster in hart en nieren. Ze stond 22 jaar voor de klas, zowel bij de jongste als de oudste kleuters. Sedert een 10-tal jaar is ze pedagogisch directeur van een kleuterschool. Daar mocht ze haar expertise delen met het kleuterteam en zette ze een nieuwe visie op poten. Sedert 2 jaar werkt ze ook deeltijds voor CEGO. Daar kan ze haar ervaring delen met nog meer leerkrachten uit het kleuteronderwijs en zo samen op zoek gaan naar hoe je het allerbeste uit elk kind kan halen.
Elke Decoster werkte jarenlang als kleuteronderwijzer (alle leeftijdsgroepen), als zorgcoördinator en als beleidsmedewerker in het Brussels Nederlandstalig onderwijs. Momenteel combineert ze een job als vormingsmedewerker bij CEGO en als pedagogische coach bij kinderopvang. Door het contact met de werkvloer te behouden, kan ze haar ervaring met (anderstalige) peuters aan de praktijk blijven aftoetsen.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/084ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Tafelbescherming en schort
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus