Je bent hier:
Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk
Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk
We zien steeds vaker leerlingen in het regulier onderwijs die een IAC-verslag toegewezen krijgen. Maar hoe begin je nu aan het opstellen van zo’n IAC? Na bespreking van alle noodzakelijke onderdelen ga je tijdens deze interactieve nascholing aan de slag met jouw IAC’s: je past ze meteen aan en geeft ze opnieuw vorm. Ook het administratieve luik komt aan bod: wat betekent dit concreet op de klasvloer en hoe zet je je zorguren zo efficiënt mogelijk in? Je krijgt voldoende tijd om met jouw casus aan de slag te gaan.
Programma
- Concreet vormelijk een Individueel Aangepast Curriculum (IAC) opstellen: van A tot Z, wat moet je noteren in een IAC-plan (van beginsituatie tot doelenselectie en evaluatie)? Je bekijkt wat de wet voorschrijft, je krijgt voorbeelden uit de praktijk en vergelijkt die met jouw eigen en elkaars IAC.
- Tips en tricks om met het IAC daadwerkelijk aan de slag te gaan: de participatiematrix, aangepaste lesroosters, voorbeelden van zorg- en klasstructuren, externe partners die je kan betrekken.
- Vraag en antwoord: neem je eigen IAC-plannen mee, waar heb je nog hulp bij nodig? Je put antwoorden uit bestaande voorbeelden en haalt inspiratie uit de ervaringen van medecursisten.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ken je alle noodzakelijke onderdelen uit de IAC-cyclus;
- selecteer je gepaste doelstellingen naargelang de noden van de leerling;
- stel je een brede beeldvorming op van de leerling;
- heb je inzicht in welke partners je kan betrekken bij het opstellen van het IAC;
- verfijn en concretiseer je acties en afspraken zoveel als mogelijk;
- ken je de verschillende evaluatiemogelijkheden voor een IAC;
- heb je inspiratie om (zorg)roosters te hervormen;
- pas je de participatiematrix toe;
- optimaliseer je je huidige IAC-plannen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en leerondersteuners uit het basisonderwijs
Begeleiding
Laura Van Alphen is pedagoog gespecialiseerd in inclusie. Zij werkte 8 jaar lang in het buitengewoon secundair onderwijs (type 2, type 9, type basisaanbod en type 6). Sinds enkele jaren werkt ze als inclusiecoach voor het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen waar ze reguliere scholen adviseert en coacht naar een inclusieve praktijk.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/131ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een laptop en/of afgedrukte IAC-plannen
Verwachte voorbereiding door deelnemer
IAC’s bekijken, eventuele vragen voorzien
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 24 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Goed om te weten
Wil je graag meer weten? Schrijf je dan ook in voor de nascholing Omgaan met leerlingen met type 2-noden in de klas (www.uacno.be/24BAS132A).
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.