Je bent hier:
Genderstereotypen doorbreken in het s.o.
Genderstereotypen doorbreken in het s.o.
Of jouw leerlingen graag naar je les of je begeleiding komen en welke kansen ze daar al dan niet grijpen, heeft meer te maken met gender en diversiteit dan je zou denken. Het zijn beide thema’s die veelvuldig in de actualiteit komen, denk aan #metoo of #blacklivesmatter. Scholen krijgen er voortdurend mee te maken en willen er wel mee aan de slag, maar het ontbreekt hen soms aan expertise en vooral aan praktische tools. Daar komt nu verandering in. Je krijgt concrete oefeningen en tips die je onmiddellijk laagdrempelig kunt inzetten.
Programma
Voormiddag:
Helicopterview: interactief onderwijsleergesprek afgewisseld met groepsdiscussie
Op een zeer toegankelijke manier maak je kennis met de bijzondere mechanismen van gender, diversiteit en intersectionaliteit. Je krijgt inzichten in de mechanieken van hoe deze keurslijven uitmonden in stereotypen, discriminatie, vooroordelen of uitsluiting aan de ene kant of net privileges aan de andere kant. De (vaak onzichtbare) mechanismen van privilege of discriminatie versterken de ongelijkheid in de school en kunnen adolescenten in moeilijkheden brengen, binnen de klas of daarbuiten. Ze ervaren druk om aan een norm te voldoen, voelen zich niet veilig of kunnen onvoldoende zichzelf zijn. Dit is een bron van veel frustratie, merkbaar in hun gedrag. Dat alles heeft een rechtstreekse en zeer hardnekkige impact, niet in het minst op studie- en beroepskeuzes. Maar er zijn mogelijkheden om dit aan te pakken en tegen te gaan. Een schoolomgeving heeft hierbij een zeer belangrijke rol. Heldere voorbeelden brengen verduidelijking.
Namiddag:
- individuele oefening: check your privilege
Je wordt aangespoord om de eigen identiteit, privileges en blinde vlekken onder de loep te nemen.
- experiment
Aan de hand van een experiment kom je te weten welke sociale categorieën een rol spelen in jouw leven. Het is een oefening die ook in de klas kan gedaan worden. Het is voor velen een verrassende ervaring.
- casusbespreking in kleine groep
Je wordt ingedeeld in kleine groepen. Elke groep krijgt een casus - uit het leven gegrepen - waarin de theoretische kennis over gender en diversiteit moet toegepast worden. Je vat je bevindingen samen voor de groep zodat iedereen de theorie breed toegepast ziet. Je kan de diverse oefeningen meteen inzetten in de eigen school. Het resulteert in een hoger welbevinden van alle schoolbetrokkenen en geeft meer garantie op maximale ontwikkelingskansen van je leerlingen binnen én buiten de school.
- feedbackgesprek
Je blikt terug op het geleerde en wat het bij je heeft losgemaakt. Je kan ook opbouwende feedback geven aan de lesgever of de anderen zodat iedereen met een maximale schat aan informatie weer naar huis kan.
Doelstellingen
Na deze nascholing heb je meer inzichten in wat gender, diversiteit en intersectionaliteit betekenen en welke impact dat heeft op het leven binnen en buiten de school.
Je bent je bewuster van privileges, discriminaties.
Je hebt blinde vlekken weggewerkt en herkent ze beter bij anderen.
Je hebt concrete voorbeelden, handvaten en oefeningen mee om er in je school meteen mee aan de slag te kunnen.
Je ziet het belang ervan in om je kennis ook daadwerkelijk toe te passen.
Doelgroep
Het is niet alleen interessant voor leerkrachten, maar ook voor directie, beleidsondersteuners en zeker ook voor professionals in het zorgteam. Gender en diversiteit zijn niet gebonden aan een vak, het situeert zich overal.
Iedereen is ervaringsdeskundige in het eigen gender, dat kan volstaan qua voorkennis.
Begeleiding
Ann De Cnodder is master in gender en diversiteit en licentiate communicatiewetenschappen. Zij bundelt haar kennis in een handboek. Na een carrière als copywriter en politiek adviseur, onder andere op het Vlaams Kabinet voor Gelijke Kansen, kiest zij vandaag voor het geven van vormingen op zelfstandige en onafhankelijke basis.
Praktisch
Cursuscode:
21/SEB/089ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een pen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 april 2022 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.